Praca w wymarzonym zawodzie to marzenie każdego. Dzięki badaniu „aspiracje dziewczynek w Polsce” wiemy, o jakiej karierze myślą dziewczęta w wieku 10-15 lat. Okazuje się, że najwięcej z nich chciałaby prowadzić kanały w mediach społecznościowych.
Wymarzony zawód to influencerka?
Na zlecenie Inspiring Girls Polska zostało przeprowadzone badanie, którego celem było ustalenie, o jakich zawodach marzą dziewczynki w wieku od dziesięciu do piętnastu lat. Ponadto o zdanie zapytano również ich matki. Okazuje się, że panie często mają zupełnie inną koncepcję na to, kim ich córki powinny zostać w przyszłości.
Z badania wynika, że zdecydowanie największą popularnością wśród nastolatek cieszyła się praca jako influencerka internetowa. 48 procent badanych dziewczynek przyznało, że chciałyby utrzymywać się z prowadzenia kanału na YouTube, Instagramie lub TikToku. Drugie miejsce zajęła graficzka komputerowa – 21 procent badanych uznało, że właśnie w ten sposób chciałoby pracować w przyszłości. Na dalszych pozycjach znalazły się takie zawody jak prawniczka (18%), nauczycielka (17%) i osobista trenerka (16%).
W przypadku matek, te chciałby, aby ich córki zajmowały się grafikom komputerową (26%), zostały prawniczkami (19%) czy lekarkami (19%). Jeśli zaś chodzi o zawód influencerki, to jedynie 12% matek przyznaje, że byłaby to dobra praca dla ich dziecka.
Wymarzony zawód a rozczarowanie
Jak sygnalizują eksperci, wiele dzieci może w przyszłości rozczarować się tym, jak wyglądają social media. W tej chwili oglądają one swoich idoli i marzą o tym, aby również wieść podobne życie – mieć swoją społeczność, duże pieniądze oraz (przynajmniej na filmach) być szczęśliwymi. Rzeczywistość jest jednak często zupełnie inna.
Przede wszystkim tego typu karierę uda się zrobić jedynie bardzo skromnemu procentowi osób. Choć w sieci znajdziemy masę kanałów na YouTubie, Instagramie czy TikToku, to jednak prawdziwe zyski czerpie jedynie promil. Inni zaś robią za zwykłą statystykę. Z tego powodu wymarzony zawód może okazać się nierealny do zrealizowania.
Ponadto niektórych pedagogów niepokoi to, jak duży wpływ media społecznościowe mają na najmłodsze osoby. Pokazują to między innymi takie badania jak to. Co jednak ciekawe, trend ten tyczy się głównie dziewczynek mieszkających w Europie oraz Stanach Zjednoczonych.
Badanie pokazało także, ile dziewczynek myśli o pójściu na studia. 58% dziewczynek chciałoby zdecydować się na taki krok. Tymczasem aż 86% matek sądzi, że ich córki powinny to zrobić. Zarówno matki, jak i córki preferują takie kierunki jak kosmetologia czy weterynaria. Ponadto mamy widziałyby swoje dzieci na architekturze.
Wymarzony zawód dla dziewczynek z Chin
Ciekawie wyglądają badania przeprowadzone poza Polską. Dwa lata temu zapytano się nastolatków z USA, Brytanii i Chin, o to kim chcieliby zostać, gdy dorosną. Tu jednak wybór był mocno ograniczony, ponieważ można było wskazać jedynie jeden z pięciu zawodów. Dzieci wybierały pomiędzy youtuberem/vlogerem, nauczycielem, sportowcem, muzykiem i astronautą.
Nastolatkowie z Ameryki oraz Europy przeważnie wybierały opcję związaną z social mediami. Tymczasem dzieci z Chin najczęściej twierdziły, że chciałyby zostać astronautami.
Naturalnie są to jedynie badania. W dodatku na przestrzeni lat wiele może się zmienić. W końcu dzieci do tego typu pytań nie muszą podchodzić śmiertelnie poważnie. Natomiast widać jednak wyraźnie, że social media odgrywają coraz większą rolę w ich życiu.
Jan Strychacz
To na szczęście jeszcze mało znaczy. Kiedyś dziewczynki chciały być piosenkarkami, teraz chcą być influencerkami. Szanse podobne 🙂